A válaszom egy határozott és vidám igen.
Jómagam Magyarországon Csíki Mariann által kialakított Jóga Móka [kattints a linkre] rendszert sajátítottam el, amely előtérbe helyezi a gyermek életkori sajátosságait, a játékos, kreativitást elősegítő ászanákat, az érzelmi biztonság megszerzését.
A gyermekjóga megtanítja
- Hogyan őrizzék meg a gyermekek nyitottságukat, befogadóképességüket
- Hogyan érzékeljék teljességében a világot
- Hogyan kezeljék félelmeiket, szorongásaikat
- Hogyan vezessék le indulataikat, agresszivitásukat
- Hogyan teremtsenek kapcsolatokat
- Hogyan építsék ki belső világukat
Az órák felépítése (45 perc):
- Köszöntés
- Masszírozás/bemelegítés
- Ászanák, testtartások (differenciáltan, célzottan a konkrét problémákra)
- Relaxáció- Légzőgyakorlatok
- Figyelem összpontosító gyakorlatok
- Játék
Korosztályok
OVI JÓGA: 3-6 éves korig
Játékos módon, egy mesekereten belül vidáman és könnyedén játszva sajátítják el a jóga elemeit a kicsik.
SULI JÓGA: 7-12 éves korig
Játékosan, ám céltudatosan sajátítják el a gyermekek a jóga gyakorlatait. Több figyelmet szentelve a feszültségoldásra, a koncentráció - és egyensúlyérzék, a figyelmi funkciók fejlesztésére, hogy a gyermekek az iskolában való feladatokat könnyedén ellássák.
A gyermek csak olyan dolgokat tud hatékonyan megtanulni és megvalósítani, amihez élményalapja van. Az eredményesség szempontjából fontos, hogy készség szintjén sajátítsa el a gyermekjóga gyakorlatait. Ehhez nélkülözhetetlenek a dráma elemei. A drámajáték egyik fő eleme a mozgás, ami a természetből ered. Összegezve tehát a gyermekjóga minden eleme drámajáték, amelynek forrása maga az élet.
A gyakorlás egy mesére, egy történetre épül, (főleg az ovis korosztálynál) amelyben a gyermekek az aktív szereplők. Tisztaságukból és életkoruk sajátosságaiból fakadóan, könnyedén elvarázsolják magukat, és teljes odaadással olvadnak bele az adott szerepekbe.
Állatokat és növényeket utánozva a jóga gyakorlása élvezetessé válik számukra. Amikor megtapasztalják saját testük irányítását és a feszültségoldás élményét, a gyakorlatok alkalmazása természetessé válik (több szülő számolt már be arról, hogy gyermeke a nap bármely időpontjában jógagyakorlatokban játszik, eszik, alszik).
Sokan tapasztaljuk, és tudjuk, hogy a harmóniát, a boldogságot, az életörömöt és a minőségi életet nem kívülről kapjuk, hanem belső világunkban találjuk meg, magunknak kell megteremtenünk. De nem elég, ha mi jövünk rá, a legnagyobb dolog a gyermeket is rávezetni erre, és megmutatni, hogyan találhatnak rá saját útjukra.
Az ősi jógarendszerek sok olyan mozgásformát, gyakorlatot használnak, melyek belső világunk megismerését szolgálják, segítik.
Amikor a gyermek jógázik a testi, a lelki és a szellemi élete is egységben van önmagával: ez által építi saját jellemét.
Végezetül egy kis előadás a gyermekjógáról